NÄSTA GENERATION PRODUKTFOTOGRAFER.
bildmakerI i BLODET sedan 1969
Studio Slakthuset är en anrik fotostudio i Stockholm som är specialiserad på produktfotografering i absolut toppklass. I den välutrustade fotofabriken lyfts alltifrån små exklusiva smycken till maskiner inom tung verkstadsindustri fram från sina bästa sidor.
Studio slakthusets fotografiska framgångssaga började redan år 1969 då Björn Börjesson öppnade sin första fotostudio. Sönerna Kalle och Johan växte i princip upp i bildmakeriet och 2007 tog bröderna Börjesson över verksamheten och bytte namn till Studio Slakthuset.
Idag är Studios Slakthuset helt specialiserade på produktfotografering, vilket inbegriper alltifrån idé och visuell strategi till avancerad retusch.
Expertisen och drivkraften handlar om att skapa bilder som inte bara väcker uppmärksamhet och lyfter fram produkten, utan även gör det på ett sätt som både ökar konverteringen och bygger varumärke. Nöjda och trogna kunder som till exempel Spendrups, Twilfit, Aarke och Tretorn är några exempel på att man har lyckas med sin målsättning.
Vill du också lyfta dina produkter till nästa nivå? I så fall föreslår vi att du hör av dig till: johan@studioslakthuset.se
PS. Och om du är nyfiken på fler milstolpar i Studio Slakthusets historia är ett hett tips att scrolla ned och spana in den fotografiska tidslinjen.
Johan Börjesson
Johan har en gedigen bakgrund inom fotografering, typografi, kommunikation och grafisk design, med utbildningar och kurser från bland annat Berghs School of Communication. Med en fotograf till pappa har kameran alltid varit en självklar del av Johans liv och redan 1996 inledde han sin karriär på Börjesons Reklamfoto. Johan tog – tillsammans med brorsan Kalle – över verksamheten 2007.Idag arbetar Johan med originalproduktion, grafisk design, bildbehandling, strategi, projektledning samt sköter det ack så viktiga kontorsarbetet. Johan är otroligt bra på pingis, ett geni faktiskt om han får säga det själv.
Tel: 076-390 90 75
Karl Börjesson
Med omfattande erfarenhet och utbildningar inom fotografering, retusch, produktfotografering och stilleben från Pro Center, Yfo och Molanders samt ljussättningsutbildning i Basel med Urs Recher – var det lika självklart att gå i faderns fotspår som det var för Johan. Kalle tog tillsammans med Johan över Börjesons Reklamfoto (som det hette på den gamla goda tiden) 2007. Idag arbetar Kalle som fotograf på Studio Slakthuset och är ytterst ansvarig vid alla fotograferingar – från idé och planering till efterbearbetning. 2021 var året då det långa svallet fick ryka, så nu är det inte längre lika lätt att se att han är hårdrockare. Men det är han.
Tel: Tel: 076-390 90 76
David Adegran
David är tyvärr också jättedålig på pingis.
Tel: Tel: 076-390 90 76
Björn Börjeson på sitt första jobb som reprofotograf på tryckeri.
Björn Börjeson får anställning hos GEBE-foto (G och B står för Gun och Britt som var ägarnas fruar). Verksamheten, belägen i Hägersten, består av en klassisk fotobutik med fokus på porträttbilder.
Björn övertar verksamheten och bildar Björn Börjeson Aktiebolag. Verksamheten inbegriper en fotobutik – med kameror och tillbehör – och porträtt- och produktfotografering. Man fotograferar även kongresser, konfirmander, stadshusbanketter och mamma Börjeson (som på just denna bild fångats stående på ett bord).
Berkö Foto på Götgatan i Stockholm förvärvas och man flyttar dit verksamheten från Hägersten.
På bilden: H.M. Konung Carl XVI Gustaf tittar på foton vid bankett i stadshuset. Samma typ av bild som kungen håller i på bilden tas fortfarande idag – 45 år senare -vid utvalda festligheter i Stadshuset.
1979 startade Björn & Co. det första* snabblabbet i Stockholm där man kunde lämna in sin filmrulle innan kl 11 för att hämta färdiga kopior kl 16.
* Det fanns i och för sig ett snabblabb i Solna innan, men Solna ligger ju inte i Stockholm så det räknas inte.
1981 förvärvas exklusiv fotorätt av högvakten vid Stockholm Slott. I övrigt är verksamheten densamma, det vill säga: fotobutik på Götgatan med porträttateljé, produkt-, reklam- och eventfotografering.
På bilden: Liten Johan fick hänga med till Stockholm slott.
1981 förvärvas exklusiv fotorätt av högvakten vid Stockholm Slott. I övrigt är verksamheten densamma, det vill säga: fotobutik på Götgatan med porträttateljé, produkt-, reklam- och eventfotografering.
På bilden: Liten Johan fick hänga med till Stockholm slott.
I början på det nya decenniet införskaffas en egen tryckpress. Anledningen var i första hand att ha möjlighet att trycka till egen produktion, som till exempel albumblad med info som bilderna monterades på. Detta spred sig dock bland kunderna och i och med efterfrågan snabbt ökade fick man inom kort börja trycka, visitkort, brevpapper och kuvert med mera även till kunderna.
Denna gång till nybyggd fastighet i Skarpnäck. Foto och tryck satsas fortsatt helhjärtat på. Detta innebär att kunderna kan komma till studion och lämna in sin produkt, få den fotograferad och sedan få en färdig upplaga med exempelvis produktblad levererat utan att behöva gå till flera olika personer för original, tryck etc. Man samlar allt under ett och samma tak och är plötsligt en: one-shop-stop-studio!
Ett digitalt bakstycke till Hasselbladar´n införskaffas. Hela 6 megapx!
Strax efter millennieskiftet investerar man i en storformatsskrivare och kundernas bilder kan nu bli riktigt stora, i form av till exempel affischer, tavlor, rollups och bildvåder.
Börjesons Reklamfoto AB, som firman nu heter, tas över av sönerna Kalle och Johan Börjeson. Detta år köps även den första heldigitala Hasselblad-mellanformatskameran och bröderna tar täten in i den digitala framtiden.
1 januari 2016 får bröderna tillgång till nya lokaler i Slakthusområdet. Efter några månaders byggande kan de äntligen inviga sin nya studio i början av april 2016. En ändamålsenlig fototstudio på 350 kvm, avancerad fotoutrustning och 30 års samlad erfarenhet står nu till deras kära kunders förfogande.
I år tar bröderna steget fullt ut; Skjuter ut hakan, fäller ut blixtarna och fortsätter vässa kompetensen inom produktfotografering. I samband med det byter man namn, grafisk profil och publicerar en ny hemsida. Det har blivit dags att göra slarvsylta av konkurrenterna.