Fotografering i blodet sedan 1969

Historisk tidslinje

1957

Första kapitlet i familjens fotografiska framgångssaga

Björn Börjeson på sitt första jobb som reprofotograf på tryckeri.

1965

Björn Börjeson klättrar vidare

Björn Börjeson får anställning hos GEBE-foto (G och B står för Gun och Britt som var ägarnas fruar). Verksamheten, belägen i Hägersten, består av en klassisk fotobutik med  fokus på porträttbilder.

1969

Familjen tar över

Björn övertar verksamheten och bildar Björn Börjeson Aktiebolag. Verksamheten inbegriper en fotobutik – med kameror och tillbehör – och porträtt- och produktfotografering. Man fotograferar även kongresser, konfirmander, stadshusbanketter och mamma Börjeson (som på just denna bild fångats stående på ett bord).

1974

Kungligt korrektur 

Berkö Foto på Götgatan i Stockholm förvärvas och man flyttar dit verksamheten från Hägersten.

På bilden: H.M. Konung Carl XVI Gustaf tittar på foton vid bankett i stadshuset. Samma typ av bild som kungen håller i på bilden tas fortfarande idag – 45 år senare -vid utvalda festligheter i Stadshuset.

1979

Banbrytande Börjesons

1979 startade Björn & Co. det första* snabblabbet i Stockholm där man kunde lämna in sin filmrulle innan kl 11 för att hämta färdiga kopior kl 16.

* Det fanns i och för sig ett snabblabb i  Solna innan,  men Solna ligger ju inte i Stockholm så det räknas inte.

1981

Ensamrätt på högvakten

1981 förvärvas exklusiv fotorätt av högvakten vid Stockholm Slott. I övrigt är verksamheten densamma, det vill säga:  fotobutik på Götgatan med porträttateljé, produkt-, reklam- och eventfotografering.

På bilden: Liten Johan fick hänga med till Stockholm slott.

1988

Produkt- och reklamfoto i egen studio

I slutet på 80-talet går flyttlasset till Gullmarsplan och verksamheten byter inriktning. Fotobutiken avvecklas och man specialiserar sig än mer på det man kan bäst: produkt- och reklamfoto. Man fortsätter även med eventfoto vid kongresser och i anslutning till stadshuset och kungahuset.

På bilden: Egenproducerat reklamutskick á la 80-tal. 

1991

Trycket ökar

I början på det nya decenniet införskaffas en egen tryckpress. Anledningen var i första hand att ha möjlighet att trycka till egen produktion, som till exempel albumblad med info som bilderna monterades på. Detta spred sig dock bland kunderna och i och med efterfrågan snabbt ökade fick man inom kort börja trycka, visitkort, brevpapper och kuvert med mera även till kunderna.

1993

Verksamheten flyttar igen

Denna gång till nybyggd fastighet i Skarpnäck. Foto och tryck satsas fortsatt helhjärtat på. Detta innebär att  kunderna kan komma till studion och lämna in sin produkt, få den fotograferad och sedan få en färdig upplaga med exempelvis produktblad levererat utan att behöva gå till flera olika personer för original, tryck etc. Man samlar allt under ett och samma tak och är plötsligt en: one-shop-stop-studio!

1998

Produkt- och reklamfotoverksamheten blir digital

Ett digitalt bakstycke till Hasselbladar´n införskaffas. Hela 6 megapx!

2001

Börjesons goes big!

Strax efter millennieskiftet investerar man i en storformatsskrivare och kundernas bilder kan nu bli riktigt stora, i form av till exempel affischer, tavlor, rollups och bildvåder.

2007

Sons of Photography tar över

Börjesons Reklamfoto AB, som firman nu heter, tas över av sönerna Kalle och Johan Börjeson. Detta år köps även den första heldigitala Hasselblad-mellanformatskameran och bröderna tar täten in i den digitala framtiden.

2016

En studio som lever upp till namnet

1 januari 2016 får bröderna tillgång till nya lokaler i Slakthusområdet. Efter några månaders byggande kan de äntligen inviga sin nya studio i början av april 2016. En ändamålsenlig fototstudio på 350 kvm, avancerad fotoutrustning och 30 års samlad erfarenhet står nu till deras kära kunders förfogande.

2019

Studio Slakthuset

I år tar bröderna steget fullt ut; Skjuter ut hakan, fäller ut blixtarna och fortsätter vässa kompetensen inom produktfotografering. I samband med det byter man namn, grafisk profil och publicerar en ny hemsida. Det har blivit dags att göra slarvsylta av konkurrenterna.

Fortsättning följer...