Historisk tidslinje
Första kapitlet i familjens fotografiska framgångssaga
Björn Börjeson på sitt första jobb som reprofotograf på tryckeri.
Björn Börjeson klättrar vidare
Björn Börjeson får anställning hos GEBE-foto (G och B står för Gun och Britt som var ägarnas fruar). Verksamheten, belägen i Hägersten, består av en klassisk fotobutik med fokus på porträttbilder.
Familjen tar över
Björn övertar verksamheten och bildar Björn Börjeson Aktiebolag. Verksamheten inbegriper en fotobutik – med kameror och tillbehör – och porträtt- och produktfotografering. Man fotograferar även kongresser, konfirmander, stadshusbanketter och mamma Börjeson (som på just denna bild fångats stående på ett bord).
Kungligt korrektur
Berkö Foto på Götgatan i Stockholm förvärvas och man flyttar dit verksamheten från Hägersten.
På bilden: H.M. Konung Carl XVI Gustaf tittar på foton vid bankett i stadshuset. Samma typ av bild som kungen håller i på bilden tas fortfarande idag – 45 år senare -vid utvalda festligheter i Stadshuset.
Banbrytande Börjesons
1979 startade Björn & Co. det första* snabblabbet i Stockholm där man kunde lämna in sin filmrulle innan kl 11 för att hämta färdiga kopior kl 16.
* Det fanns i och för sig ett snabblabb i Solna innan, men Solna ligger ju inte i Stockholm så det räknas inte.
Ensamrätt på högvakten
1981 förvärvas exklusiv fotorätt av högvakten vid Stockholm Slott. I övrigt är verksamheten densamma, det vill säga: fotobutik på Götgatan med porträttateljé, produkt-, reklam- och eventfotografering.
På bilden: Liten Johan fick hänga med till Stockholm slott.
Produkt- och reklamfoto i egen studio
I slutet på 80-talet går flyttlasset till Gullmarsplan och verksamheten byter inriktning. Fotobutiken avvecklas och man specialiserar sig än mer på det man kan bäst: produkt- och reklamfoto. Man fortsätter även med eventfoto vid kongresser och i anslutning till stadshuset och kungahuset.
På bilden: Egenproducerat reklamutskick á la 80-tal.
Trycket ökar
I början på det nya decenniet införskaffas en egen tryckpress. Anledningen var i första hand att ha möjlighet att trycka till egen produktion, som till exempel albumblad med info som bilderna monterades på. Detta spred sig dock bland kunderna och i och med efterfrågan snabbt ökade fick man inom kort börja trycka, visitkort, brevpapper och kuvert med mera även till kunderna.
Verksamheten flyttar igen
Denna gång till nybyggd fastighet i Skarpnäck. Foto och tryck satsas fortsatt helhjärtat på. Detta innebär att kunderna kan komma till studion och lämna in sin produkt, få den fotograferad och sedan få en färdig upplaga med exempelvis produktblad levererat utan att behöva gå till flera olika personer för original, tryck etc. Man samlar allt under ett och samma tak och är plötsligt en: one-shop-stop-studio!
Produkt- och reklamfotoverksamheten blir digital
Ett digitalt bakstycke till Hasselbladar´n införskaffas. Hela 6 megapx!
Börjesons goes big!
Strax efter millennieskiftet investerar man i en storformatsskrivare och kundernas bilder kan nu bli riktigt stora, i form av till exempel affischer, tavlor, rollups och bildvåder.
Sons of Photography tar över
Börjesons Reklamfoto AB, som firman nu heter, tas över av sönerna Kalle och Johan Börjeson. Detta år köps även den första heldigitala Hasselblad-mellanformatskameran och bröderna tar täten in i den digitala framtiden.
En studio som lever upp till namnet
1 januari 2016 får bröderna tillgång till nya lokaler i Slakthusområdet. Efter några månaders byggande kan de äntligen inviga sin nya studio i början av april 2016. En ändamålsenlig fototstudio på 350 kvm, avancerad fotoutrustning och 30 års samlad erfarenhet står nu till deras kära kunders förfogande.
Studio Slakthuset
I år tar bröderna steget fullt ut; Skjuter ut hakan, fäller ut blixtarna och fortsätter vässa kompetensen inom produktfotografering. I samband med det byter man namn, grafisk profil och publicerar en ny hemsida. Det har blivit dags att göra slarvsylta av konkurrenterna.