Produktfoto

Produktfotografering

Från strategi till konvertering

Vi är specialister på alltifrån sylvassa produktfotografier som gör det enkelt för kunden att trycka på ”add to cart” till att ta fram varumärkesbyggande bildmanér för att skapa ett unikt visuellt uttryck i din webbshop.

Vi har tillsammans över 30 års erfarenhet och har fotograferat allt från kläder och säkerhetsutrustning, till smycken och köksprodukter. Vår notoriska noggrannhet, tekniska kompetens och gedigna erfarenhet säkerställer hög kvalitet i varenda bild. Vi hjälper dig att optimera ditt digitala skyltfönster så att du kan öka din konvertering.

Vi vet hur man framhäver olika typer av produkter på bästa sätt, en förmåga vi har förfinat genom bland annat genom uppdrag åt Spendrups, Better Bodies, GASP, JLindeberg, Tretorn, Aarke, Elodie Details och många andra. Se case. 

Produktfotografering

Bilder som gör det bästa av dina produkter

Ett produktfoto är som en visuell faktaruta som skall visa upp produkten från sin bästa sida. Den skall ge en ärlig bild av hur produkten ser ut och givet – skapa ett köpsug.

Betraktaren skall få en känsla för såväl materialet som produktens storlek och kanske framförallt – vad produkten förmedlar.

När man handlar online är det viktigt att man får en rättvis och tydlig bild av produkten. Därför är vi alltid noga med att lyfta fram detaljer och fotografera produkten ur flera vinklar. På så vis kan man både öka försäljningen och minska returerna.

 

Optimal exponering

Ibland består ett produktfotografi av en vit bakgrund med en lätt skuggning för att lyfta fram produkten och låta den ta för sig på bästa sätt. Ibland vill man att bilden skall berätta en historia eller förstärka produktens identitet. Det kan man göra med enkla medel som till exempel bakgrunder, enklare rekvisita, färger etc. Man kan förstås också bygga mustiga miljöer i studio eller skapa en stämning utomhus.

Vi har lång erfarenhet av både rena produktfoton och imagebyggande reklamfoton.  Vi hjälper dig även gärna med att hitta ditt unika visuella uttryck som är relevant för just ditt varumärke.

Produktbild på modell

Eftersom vi har många års erfarenhet av kvantitativa fotograferingar är vår process smidig, enkel och snabb. Det innebär förstås att vi kan komma ned i pris, utan att för den sakens skull tumma ett ögonblick på kvaliteten.

Så här kan en multipel modefotografering gå till:

  1. Bokning av halv-, heldag eller flera dagar för fotografering.
  2. Fotografering med modeller och eventuellt stylister.
  3. Kontaktkarta skickas till kunden för urvalsprocess.
  4. Leverans av utvalda bilder, färdigställda enligt kundens önskemål. Kunden betalar för fotografering och levererade bilder.

Twilfit är exempel på ett långvarigt samarbete som inbegriper kvantitativa plåtningar. Se case. 

67% av alla kunder anser att bildkvaliteten är en av de viktigaste faktorerna när de handlar online.

Så här går en smidig produkt-fotografering till:

Inlämning:

Produkten lämnas in till vår studio, alternativt sker fotografering på plats hos dig om produkten är otymplig att flytta.

Förberedelse:

Produkten putsas och snyggas till för att visa upp sitt snyggaste jag, vi sätter ljus och en testbild tas.

Testfotografering:

Testbilden skickas till dig för godkännande av tex vinkel och ljussättning, eller påtalar önskad ändring.

Fotografering:

Efter godkänd bild fortsätter fotograferingen av resterande produkter.

Leverans:

Slutligen färdigställs bilderna. Friläggning, retusch och färgjustering. Bilderna levereras färdiga för att användas i tryck och på webben.