
Syfte, rekvisita och förberedelser
1. Planering
God planering är en förutsättning både för att optimera resultatet av fotograferingen och för att hålla nere kostnaderna. Skall produkten fotograferas mot vit bakgrund eller i miljö? Hur skall fotografierna användas och vad är syftet med fotograferingen? Handlar det om kläder på modell, rena produktbilder, imagebilder eller kanske så kallade ”hero-bilder”? Behöver du få in text på din bild, måste du ta höjd för det.
Att använda ett konsekvent bildspråk på din webbplats gör det enklare för dina kunder att uppfatta och jämföra dina produkter, utan att bli distraherade av olika ljussättningar, vinklar och styling. Ju mer välplanerad och förberedd du är ur varje aspekt – inte minst när det kommer till bildidé och rekvisita – desto mer kan du få ut av din fotografering. Kort och gott: som alltid lönar det sig att tänka efter före!

Kameror, blixtutrustning och mjukvara
2. Utrustning
Använd helst en kamera som har filformatet ”Raw” eftersom det ger dig flest redigeringsmöjligheter. Det kräver lite mer tid och kunskap men du kan å andra sidan detaljstyra exakt hur dina bilder ska se ut i slutändan. Raw-formatet är en obehandlad bild som innehåller all information från fototillfället.
Färdigställ bilden i ett bildbehandlingsprogram som hanterar Raw-formatet (exempelvis Photoshop eller Lightroom).
Blixtutrustning kan man aldrig ha för mycket av, men du kommer åtminstone ganska långt med två stycken soft-boxar, en spot plus några reflexskärmar. Själva använder vi oss av kameror från Hasselblad (H6D), ljus från Broncolor och Adobe Photoshop.

Kontraster, blänk och nyanser
3. Ljussättning
Bra ljussättning är en grundförutsättning för att kunna fotografera bra produktbilder. Den optimala miljön för produktfotografering är en stor fotostudio. Med rätt ljussättning framhävs produktens material och textur på bästa sätt. Skall exempelvis en blank yta framhävas behövs diffussionsfilm eller opalskiva för att få till blänket i det blanka på ett bra sätt. Matta material som kläder ljussätts bäst med softbox för att få till mjuka nyanser men hög konstrast.
Det är viktigt att ha koll på vad varje ljuskälla skall uträtta, sätt en ljuskälla i taget!

Produkten i ett sammanhang
4. Vit bakgrund eller miljö?
Bör man exponera sin produkt i ett sammanhang eller en miljö som visar dess användande och fördelar eller mot vit bakgrund? Svaret är: både och.
Miljöbilder använder man oftast för att väcka intresse, skapa känsla för produkten och bygga varumärke. Men också för att visa upp produkternas funktion, gärna i en inspirerande miljö som tydligt lyfter produktens fördelar. Produktfotografering mot vit bakgrund och helt fritt från distraktioner hjälper produkten att stå ut.
Genom att addera detaljer, relevant rekvisita och närbilder ur flera vinklar så är det enklare att få online-shopparen att känna sig trygg och säker på sina köp.

Bildbearbetning och skärpning
Bildkvalitet
5. Bildkvalitet
Det är viktigt att all redigering sker i högsta möjliga upplösning för ett så bra resultat som möjligt. Spara originalbilden i exempelvis psd-format (Photoshop) som inte komprimerar bilden. På så vis kan du alltid gå tillbaka till originalbilden och redigera och anpassa den optimalt till vilket format som helst.
Lägg gärna en sista touch i form av en så kallad ”slutskärpning” för att verkligen få bilden att poppa så att motivet får komma till sin rätt och visa upp sig från sin bästa sida.

Den enkla vägen
6. Låter det krångligt?
Det bästa tipset för dig som tycker att det låter lite svårt eller jobbigt är förstås att du låter oss ta dina produktbilder. På så vis kan du vara helt säker på att bilderna kommer att leva upp till dina förväntningar.
Visste du att över 70 procent av de som handlar på nätet anser att produktbilderna är avgörande när de väljer i vilken e-butik de vill handla?